Pressemode_web Pressemode_TAB Pressemode_NY_mob BRANDING

PRESSEMØDE MED PROFILERING

- får du nok ud af dit møde med pressen?

Hvad skal dit pressemøde kunne? Handler det kun om at få budskabet ud, eller skal det også profilere din virksomhed?

Når den samlede presse tropper op til dit pressemøde, kan du få langt mere ud af det end blot at komme af med dit budskab.

Selvfølgelig kommer budskabet i første række. Det skal afleveres klart og præcist, og der skal være svar på rede hånd, så måske kan medietræning gøre en forskel. Ved også at tænke i billeder på tværs af medier kan pressemødet være en vigtig brik i virksomhedens profilering.

PRESSEMØDE, DER PROFILERER VIRKSOMHEDEN

Hvilke billeder pressefotograferne tager, og hvilke der bliver bragt i nyhedsstrømmen er ude af virksomhedens hænder. Men virksomheden bestemmer selv udtrykket. Her er der flere strenge at spille på:

PRESSEPRÆSENTATIONEN

Selve pressepræsentationen kommer sandsynligvis med på pressefotos eller bliver vist på tv. Den er derfor en stor del af at profilere virksomheden. Hold derfor fokus på synlighed og læsbarhed i forskellige medier, når præsentationen bygges op. Det er samtidig til glæde for de deltagere, der sidder længst tilbage i lokalet ved selve mødet, eller hvis I vælger live streaming af mødet.

SCENE OG BAGGRUND

Din AV-løsning styrer, hvor taleren er placeret. Du kan stramme yderligere op ved at opbygge en scene i form af et podie og en baggrund til at supplere budskabet på i din præsentation. Lys og lyd fuldender udtrykket.

En baggrund med virksomhedsprofil har den yderligere fordel, at dagens pressefotos af taleren kan blive en del af den historie, virksomheden selv ønsker at fortælle. Og måske bliver billederne hentet frem fra arkivet ved fremtidige artikler om virksomheden.

Scene, baggrund og AV-udstyr skal placeres, så det falder naturligt ind, og det skal udformes, så det tager hensyn til lokalets arkitektur.

socdem-konf-2018-003

VILKÅR FOR PRESSEN

En del af AV-løsningen er også lyd – både til tilhørerne i lokalet og til pressen. Ved at sørge for både strøm og lyd til pressen, slipper I for forskellige mikrofoner i billedet, og pressen får den optimale lyd i deres optagelser. Brug håndholdte mikrofoner til tilhørerne, så spørgsmål fra pressen kommer med i samme lydniveau som svarene på optagelser og transmissioner.

pressemøde_DISA-2

 

INTERVIEWZONER MED BRANDING AF VIRKSOMHEDEN

Når pressepræsentationen er afviklet, og journalisterne interviewer paneldeltagerne, vil de naturligvis gerne have hver deres unikke vinkel på nyheden.

Tænk i at indrette interviewzoner med virksomhedsprofilering, der falder naturligt ind i lokalet og øvrige arealer. De efterfølgende personlige interviews kan dermed styres hen, hvor eventuelle nye fotos også sender de signaler, virksomheden ønsker. Det er naturligvis nemmest i egen virksomhed.

Pressemøde0001

 

VÆLG DET RIGTIGE MØDESTED

Der kan være gode grunde til at træde ud af egen virksomhed og vælge en anden og måske anderledes lokalitet. De fysiske rammer kan gøre udslaget, men en lokalitet kan være med til at understøtte budskabet, fx hvis det handler om flytning af virksomheden, CSR eller andre værdier.

Det er ofte de små ting, der gør forskellen.

Om du får nok ud af dit pressemøde, får du først svaret på, efter det er overstået. Men ved at sætte de rigtige rammer med lys, lyd og billede, der matcher dit budskab, er du godt på vej til at skabe en god oplevelse for alle parter.

Carlsbergfondet_Glyptoteket_sep22